Przewoźnicy porażeni prądem
Ciężarówki z napędem elektrycznym odetną polskich przewoźników od europejskiego rynku transportu międzynarodowego znacznie skuteczniej niż Pakiet Mobilności.
W 2025 roku do sprzedaży wejdą dalekodystansowe ciężarówki z napędem elektrycznym i wodorowym. Scania za kilka lat wprowadzi elektryczne pojazdy wykorzystywane w transporcie długodystansowym, przystosowane do szybkiego ładowania podczas obowiązkowych 45-minutowych przerw dla kierowców. O podobnym rozwiązaniu wspomina Mercedes-Benz.
Słone ceny kilometra
Jego eActros otrzyma akumulatory o pojemności co najmniej 600 kWh. Naładowanie ich to przy dzisiejszych cenach sieci Greenway wydatek od niecałych 800 zł przy wolnym, do blisko 1800 zł przy szybkim ładowaniu. Cennik sieci Greenway przewiduje opłatę 1,31 zł za kWh energii przy wolnym ładowaniu i 2,98 zł/kWh przy szybkim.
Zatem energia na przejazd kilometra kosztuje od 1,6 do 3,6 zł. W przypadku zestawu z napędem wysokoprężnym cena wynosi 1,1–1,3 zł, zakładając spalanie 27–31 l/100 km. Co więcej, zasięg zestawów z elektrycznym napędem wynosi 500–550 km, gdy wyposażone w silniki wysokoprężne zestawy pokonują na jednym tankowaniu ponad 4 tys. km.
Parametry techniczne e-samochodów zmuszą przewoźników oraz spedytorów do zmiany tras samochodów i operowania wokół baz. Znikną dalekodystansowe przewozy samochodowe, zastąpi je transport intermodalny....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta